Corporate social responsibility towards employees: the case of a colombian SMEs
Abstract
Keywords
References
Aragón, J. y Sánchez, F. (2005). La responsabilidad social empresarial en España: una aproximación desde la perspectiva laboral. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Madrid, España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Argandoña, A. (2008). Cuadernos de la Cátedra "la Caixa" de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo – IESE. Madrid, España: Universidad de Navarra.
Acción Empresarial (2001). Indicadores Acción Empresarial de Responsabilidad Social. Santiago de Chile, Chile: Acción Empresarial.
Camisón, C. y Cruz, S. (2008). La medición del desempeño organizativo desde una perspectiva estratégica: creación de un instrumento de medida. Revista Europea de Dirección y Economía de la Organización 17(1), (pp. 79-10).
Castillo, A. (2009). Relaciones Públicas. Primera Edición, Barcelona, España: Editorial UOC.
Centro de Mercados Sociales (2003). Corporate Responsibility and SMEs, in Third Annual Conference on Corporate Citizenship: Focus on SMEs, Noviembre. Kolkata, India: Centro de Mercados Sociales.
Comisión Europea (2001). Green Paper: Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility. Bruxelles, Belgium: European Commission.
Comisión Mundial de Ambiente y Desarrollo (1987). Our Common Future. Oxford, Inglaterra: Oxford University Press
Creswell, J. W. (2009). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3.ª ed.) Londres, Inglaterra: Sage
De la Garza, T. (2001). Evaluación del Desempeño Del Micro, Pequeño y Mediano Empresario ante el Cambio Organizacional: Un Estudio en el Estado de Guanajuato México. Tesis Doctoral no publicada, Instituto Politécnico Nacional, ESCA, México D.F.
Dunfee, T. W. (1991). Business Ethics and Extant Social Contracts. Business Ethics Quarterly 1(1), (pp. 23–51), http://dx.doi.org/10.2307/3857591 http://dx.doi.org/10.5840/beq19911115
Donaldson, T. & Dunfee, T. W. (1994). Toward a Unified Conception of Business Ethics: Integrative Social Contract Theory. Academy of Management Review 19 (2), (pp. 252–284), http://dx.doi.org/10.5465/AMR.1994.9410210749 http://dx.doi.org/10.2307/258705
Freeman, R.E. (1984). Strategic Management: A stakeholder approach. Pitman, M.A. Boston, Estados Unidos: Cambridge University Press.
Gallo, M. (2004).The Family Business and Its Social Responsibilities. Family Business Review 17(2), (pp. 135–147), http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-6248.2004.00009.x
Garriga, E & Melé, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics 53(1-2), (pp. 51-71), http://dx.doi.org/10.1023/B:BUSI.0000039399.90587.34
Graafland, J., Van de Ven, B & Stoffele, N. (2003). Strategies and Instruments for Organising CSR by Small and Large Businesses in the Netherlands. Journal of Business Ethics 47(1), (pp. 45–60), http://dx.doi.org/10.1023/A:1026240912016
Grayson, D. (2004). How CSR Contribute to the Competitiveness of Europe in a More Sustainable World, in The world Bank Institute and the CSR Resource Centre (Netherlands), (pp. 1–5).
Granillo, L. (2011). The Business Case for Investing in Ethical Companies: ISO 26000 Social Responsibility. Seminario sobre Responsabilidad Social Empresarial en América Latina, Octubre 20. Universidad Autonoma Metropolitana: México.
Glaser, B. G., y Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New Brunswick - London, USA - UK: Aldine de Gruyter, PMCid:PMC224645
Hamburger, A.A. (2007). Etica y Responsabilidad Social de las Organizacións. Management XVI(28), (pp. 109-124).
Hasnas, J. (1998). The Normative Theories of Business Ethics: A Guide for the Perplexed. Business Ethics Quarterly 8(1), (pp. 19–42), http://dx.doi.org/10.2307/3857520
Ibisate (2008). La Aplicación de la Responsabilidad Social a la Gestión de las Personas. Cataluña, España: Aedipe.
International Organization of Standarization-ISO (2008). Guidance on Social Responsibility. Committee Draft ISO /CD 26000. ISO/TMB/WG SR N 157. Recuperado 27/01/2009 de: http://isotc.iso.org/livelink/livelink/7795973/ISO_CD_26000__Guidance_on_Social_Responsibility.pdf?func=doc.Fetch&nodeid=7795973.
International Organization of Standarization-ISO 26000.(2010). Guidance on Social Responsibility. Committee Draft ISO /CD 26000. ISO/TMB/WG SR N 157. Chapters 2. Ginebra, Suiza: ISO.
Instituto Argentino de Responsabilidad Social Organizacional –IARSE (2004). Algunas definiciones de Responsabilidad Social Organizacional. Buenos Aires, Argentina: IARSE.
Martín, G. (2008). Reputación Empresarial y Ventaja Competitiva. Madrid, España: Esic Editorial.
Murillo, D. & Lozano, J. (2006). SMEs and CSR: An Approach to CSR in Their Own Words. Journal of Business Ethics 67(3), (pp. 227–240), http://dx.doi.org/10.1007/s10551-006-9181-7
Pelekais, C., y Aguirre, R. (2008). Hacia una cultura de responsabilidad social. México DF: Editorial Prentice Hall.
Perrini, F. (2006). SMEs and CSR Theory: Evidence and Implications from an Italian Perspective. Journal of Business Ethics 67(3), (pp. 305–316), http://dx.doi.org/10.1007/s10551-006-9186-2
Plana, C. J. (2011). La Responsabilidad Social como punto de equilibrio para gestionar el nudo gordiano "Costes/Derechos/Beneficios" en las organizaciones. Revista de responsabilidad social de la empresa, (3), (pp. 115-146).
Prandi, M. (2007/09/00). La Gestión de los Derechos Humanos en la Organización. En Documentación Social. Responsabilidad Social de la Organización (146), (pp. 111-127).
Russo, T. & Tencati, B. (2009). Formal vs. Informal CSR strategies evidence from Italian micro, small, medium-sized, and large firms. Journal of Business Ethics, 85(2), (pp. 339–353), http://dx.doi.org/10.1007/s10551-008-9736-x
Sarabia, F. (1999). La Investigación Cualitativa: Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas. (cap. 8) (pp. 201-225). Madrid, España: Ediciones Pirámides.
Spence, L.J. (1999). Does Size Matter? The State of the Art in Small Business Ethics. Business Ethics: A European Review 8(3), (pp. 163–174), http://dx.doi.org/10.1111/1467-8608.00144
Spence, L. J. & Lozano, J.F. (2000). Communicating About Ethics with Small Firms: Experiences from the U.K. and Spain. Journal of Business Ethics 27(1), (pp. 43–53), http://dx.doi.org/10.1023/A:1006417425446
Spence, L.J., Jeurissen R. & Rutherfoord, R. (2000). Small Business and the Environment in the UK and the Netherlands: Toward Stakeholder cooperation. Business Ethics Quarterly 10(4), (pp. 945–965), http://dx.doi.org/10.2307/3857841
Spence, L.J. y Rutherfoord, R. (2003). Small Business and Empirical Perspectives in Business Ethics: Editorial. Journal of Business Ethics 47(1), (pp. 1–5), http://dx.doi.org/10.1023/A:1024176613469 http://dx.doi.org/10.1023/A:1026284727037 http://dx.doi.org/10.1023/A:1026205109290
Spence, L.J. y Schmidpeter, R. (2003). SMEs, Social Capital and the Common Good. Journal of Business Ethics 45(1–2), (pp. 93–108),
http://dx.doi.org/10.1023/A:1024176613469 http://dx.doi.org/10.1023/A:1026284727037 http://dx.doi.org/10.1023/A:1026205109290
Spence, L.J., Schmidpeter R. y Habisch A. (2003). Assessing Social Capital: Small and Medium Sized Enterprises in Germany and the U.K. Journal of Business Ethics 47(1), (pp. 17–29), http://dx.doi.org/10.1023/A:1026284727037 http://dx.doi.org/10.1023/A:1026205109290
Starke, L. (2006). La Situación del Mundo Actual 2006: Informe Anual del World watch Institute, 1ra Edición. Madrid, España: Icara Editorial.
Strauss, A.L., y Corbin, J.A. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Thompson, J.K. y Smith, H.L. (1991). Social Responsibility and Small Business: Suggestions for Research. Journal of Small Business Management 29, (pp. 30–44).
Tilley, F. (2000). Small Firm Environmental Ethics: How Deep Do They Go?. Business Ethics: A European Review 9(1), (pp. 31–41), http://dx.doi.org/10.1111/1467-8608.00167
Van-Tulder, R. & Van der Zwart, A. (2006). International Business-Society Management: Linking corporate responsibility and globalization. Londres, Inglaterra: Routledge.
Vyakarnam, S., Bailey, A., Myers, A. & Burnett, D. (1997). Towards an Understanding of Ethical Behaviour in Small Firms. Journal of Business Ethics 16(15), (pp. 1625–1636), http://dx.doi.org/10.1023/A:1022452502299
Yepes, G.A. (2007). Responsabilidad Social Empresarial: Fundamentos y su aplicación en las organizaciones de hoy. Bogotá, Colombia: Universidad del Externado.
Yin, R. (1994). Case Study Research.Design and Methods. 2 ed. Thousand Oaks, USA: Sage.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
e-ISSN: 2255-078X
FIR. Faedpyme International Review is an e-journal edited by FAEDPYME (La Fundación para el análisis estratégico y desarrollo de la Pequeña y Mediana Empresa) This work is licensed – unless indicated otherwise – under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". The full text of the licence can be consulted here http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/.